LÄHETTI JOANNA SORMUNEN

Joanna Sormunen Tampereen Teologisen Opiston pihalla missä hän tällä hetkellä opiskelee.

Olen Joanna Sormunen ja opiskelen Suomen teologisessa opistossa lähetyslinjalla ja valmistaudun jatkamaan palvelemista Etelä-Amerikassa. Olen syntyisin Suomesta ja asunut Ecuadorissa vuodesta 1996 lähtien. Vapaakirkon projektityöntekijänä olen ollut Ecuadorissa vuodesta 2012. Olen työskennellyt alkuperäiskansojen, vammaisten, lasten ja nuorten, naisten sekä perheiden kanssa. Tarkoitukseni on palata kentälle vuonna 2024. 

Minulla on kaksi poikaa, Mikael ja Elvis. Pojista Mikael on Suomessa opiskelemassa ammattia varten. Elvis, sijoituspoikamme, puolestaan on kotona Ibarrassa, ja opiskelee siellä psykologiaa yliopistossa. Perhesiteemme ovat tiukat ja pidämme yhteyttä päivittäin. On ollut hienoa nähdä miten Jumala on kannattanut meitä kaikkia ja vienyt eteenpäin. Me kaikki edistymme opinnoissamme ja lähenemme Jumalaa elämässämme. Uusi kulttuuri ja kieli eivät ole helppoja omaksua ja hyväksyä, edes silloin kun Jumala on kutsunut meidät sinne. Vaikka olen syntyperäisesti suomalainen, olen asunut Ecuadorissa isomman osan elämästäni kuin Suomessa. Monella tapaa olen siis uudelleen opettelemassa mitä tarkoittaa olla suomalainen ja minkälaista Suomessa eläminen. Voin kuitenkin luottaa, että olen täällä koska Jumala on tuonut minut tänne. 


Elvis (vas.) ja Mikael (oik.) Ibarrassa koronapandemian alkamisen jälkeen.

Olen tehnyt Ecuadorissa työtä ensin Vapaakirkon ja Ulkoministeriön vammaishankkeissa Ecuadorin Amatsonian alueella jotka on tehty yhteistyössä paikallisen IPEE-kirkon ja Ecuadorin opetusministeriön ja Napon läänin opetushallituksen kanssa. Vammaishankkeissa olen sekä toiminut erityisopetuksen asiantuntijana, kouluttajana ja suunnittelijana, että koordinoinut työtä erityiskouluissa ja opetushallituksen kanssa. Osana työtäni on ollut suunnitella erityis- ja inklusiivisen opetuksen opetussuunnitelma alkuperäiskansojen opetushallituksen kouluja varten Napon läänissä ja kouluttanut opettajia erityis- ja inklusiivisestä opetuksesta sekä luonut opetusmateriaalia erityis- ja inklusiiviseen opetukseen espanjaksi ja kichwaksi. Tämän lisäksi olen työskennellyt Ecuadorissa IPEE-kirkon tukena tiedotusvastaavana sekä tukenut IPEE-kirkon nuoriso-, lapsi- ja naistyötä. Viimeisimpinä vuosina olen kouluttautunut Kertomus riittää työmuodosta, jota olen saanut tehdä IPEE-kirkon seurakuntien yhteydessä. 


Tunnen, että Jumala valmistelee minua siihen, kun palaan ”tavalliseen” elämään opiston ulkopuolella. Siellä olen myös yhden hengen talous, monena hetkenä varmasti yksinäinen, perhe entistä enemmän jaettuna Suomen ja Ecuadorin välille. Toisaalta taas tulen varmasti olemaan onnellinen omasta ajasta ja tilasta sekä siitä yhteydestä, jota saan nauttia perheenjäsenten, ystävien ja työtovereiden kanssa. Vielä en osaa aavistaa minkälaista tuo elämä tulee olemaan. Jumalalla on omat suunnitelmansa ja voin luottaa niihin. Täällä opintojen aikana olen viimeinkin oppinut, että ihanteellista lähetystyöntekijää ei ole olemassa. Me kaikki olemme omanlaisiamme hajallisia ja epätäydellisiä ihmisiä ja voimme vain luottaa Jumalaan ja tehdä parhaamme. 



Opinnot ja transitiovaihe elämässä ovat saaneet aikaan itsetutkiskelua ja oman elämän läpi käymistä. On ollut hienoa löytää asioita, joista olen onnellinen tai ylpeä, ja huomata että olen pystynyt pääsemään eteenpäin kipeistä asioista sekä miten paljon muutosta on tapahtunut. Olen saanut toivoa, että tämä ei ole tässä vaan paljon on vielä edessä. 

On ollut valtava etuoikeus saada olla mukana Jumalan työssä ja seikkailuissa ympäri Latinalaista Amerikkaa sekä tuntea, että Jumala todella pitää huolta ja hänen rakkautensa kantaa. Näiden vuosien aikana olen oppinut, että Jumala todella on Herra ja hän tarjoaa pelastusta koko maailmalle, koska hän rakastaa meitä. Tätä sanomaa tahdon viedä uudelleen ecuadorilaisille ja Latinalaisen Amerikan asukkaille. Erityisesti tunnen kutsua työskennellä haavoittuvassa tilanteessa olevien naisten kanssa: alkuperäiskansoihin kuuluvien, afroecuadorilaisten, perheväkivaltaa kokevien ja vammaisten naisten kanssa.  


SEURAAVISTA LINKEISTÄ LÖYDÄT LISÄÄ TIETOA TYÖSTÄNI, TYÖKOKEMUKSESTANI JA TYÖKENTÄSTÄNI:


VAMMAISHANKKEET NAPON LÄÄNISSÄ


KIRJOITTAMANI BLOGIT


KERTOMUS RIITTÄÄ MENETELMÄ


LATINALAISEN AMERIKAN USKONNOLLINEN KENTTÄ: SYNKRETISMIN MESTARIT 


LÄHETYSTYÖNTEKIJÄ KIELEN OPPIJANA 


ECUADOR MITÄ JA MISSÄ: MAANTIEDE, ILMASTO JA LUONTO 


IBARRAN KANTTONI, IBARRAN KAUPUNKI JA IMBABURAN PROVINSSI ECUADORIN ANDIEN POHJOISOSASSA



HENKILÖKOHTAISEN OSAAMISEN KERRYTTÄMISEN SUUNNITELMA (HOKS)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

IBARRAN KAUPUNGIN JA ALUEEN HISTORIAA

NAPON PROVINSSI